Softwarefalen publieke sector twee keer zo groot als in bedrijfsleven

Tekening van boze man die tekeer gaat tegen zijn computer

In de publieke sector is er sprake van twee keer meer werkonderbrekingen door softwarefalen dan in de private sector. Een op de vijf burgers heeft in de afgelopen 12 maanden afgezien van een hulp- of zorgvraag aan gemeente of zorgverlener, omdat de overheidssoftware op internet niet goed werkte. Dat blijkt uit een nationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Pb7 heeft uitgevoerd in opdracht van IT-dienstverlener Sogeti. Het onderzoek is in de afgelopen twee maanden uitgevoerd onder 150 IT-beslissers van grootzakelijke organisaties en meer dan 300 consumenten. Softwarefouten leiden in het algemeen tot 1,6 miljard euro schade aan productiviteit- en omzetverliezen.

Het onderzoek wijst verder uit dat een derde van de opgeleverde applicaties uiteindelijk niet of in beperkte mate in gebruik is genomen. Op basis daarvan is berekend dat een kwart van alle uitgaven aan softwareontwikkeling weggegooid geld is. Een van de oorzaken blijkt de zeer geringe betrokkenheid van gebruikers in het proces van softwareontwikkeling te zijn.Sogeti pleit daarom voor actieve betrokkenheid van softwaregebruikers bij de ontwikkeling van (mobiele) applicaties.

 

Gevolgen

Het schadebedrag van €1,6 miljard is berekend op basis van het aantal uren dat het werk stil lag als gevolg van softwarefouten, vermenigvuldigd met de toegevoegde waarde die zou zijn gerealiseerd tijdens deze ongeplande werkonderbrekingen. Volgens het Pb7 onderzoek laten de gevolgen van softwarefalen zich niet alleen uitdrukken in de kosten van storingen. Bijna een derde van de respondenten heeft minimaal eens in het afgelopen jaar een product uiteindelijk bij een concurrent gekocht. Dat komt neer op een verschuiving van 514 miljoen euro aan omzet, ofwel 4,85% van de totale online bestedingen in ons land.

“Een belangrijke oorzaak van het softwarefalen is de minimale betrokkenheid van de gebruiker in het proces”,  zegt Marco van den Brink, directeur Testing & Quality Control van Sogeti. “Slechts 9% van de organisaties werkt nauw samen met toekomstige gebruikers als zij software ontwikkelen. Waar IT voorheen slechts gebruikt werd om je werk goed te doen, is technologie nu volledig onderdeel van ons dagelijks leven. We bankieren via de app, winkelen op internet, en doen een beroep op de gemeente of zorginstelling via een digitale service. Dat betekent dat we meer dan ooit sneller en beter tegemoet moeten komen aan de wensen van de consument.”

De onderzoeksuitkomsten zijn hier te downloaden.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...