Crisismanagement en digitale vlaggenroof tijdens grote cyber-rampoefening

Woensdag 29 oktober vond voor het eerst een grootschalige cyberoefening plaats waaraan zowel publieke als private sectoren deelnamen. Tijdens ‘CyberDawn’ werd de samenwerking tussen de diverse partijen bij een ernstig cyberincident getest. Initiatiefnemer Nederland ICT (telecomsector) spreekt al van een succes. Directe aanleiding is het feit dat de telecomsector vaak om hulp wordt gevraagd tijdens cyberincidenten. Voor een goed resultaat blijkt echter steeds dat samenwerking met overheid en bedrijven uit vitale sectoren als banken en energie broodnodig is voor het laten slagen. De oefening moet ervoor zorgen dat de diverse sectoren elkaar sneller weten te vinden.

 

Cyber-vlaggenroof

CyberDawn bestond uit twee onderdelen; een oefening in crisismanagement en een operationele ‘Capture-The-Flag’. Tijdens de oefening werd een incident gesimuleerd dat bedrijven in verschillende sectoren raakte. Ze moesten snel informatie uitwisselen en besluiten nemen om het probleem op te lossen. Bij de operationele Capture-The-Flag-oefening streden specialisten van de organisaties tegen elkaar in teams. Ze kregen verschillende opdrachten om hackers in (gesimuleerde) ICT-systemen op te sporen en buiten de deur te zetten.

Nederland ICT is blij met de resultaten. ‘Vertegenwoordigers van telecombedrijven, van vitale sectoren en overheid leren elkaar door de oefening beter kennen en raken op elkaar ingespeeld. Bij een echt incident weten partijen elkaar eerder te vinden,’ zo schrijft de organisatie in een verslag op de site.

CyberDawn haakt aan bij bewustwordingsweken Alert Online van het ministerie van Veiligheid & Justitie. Deloitte heeft CyberDawn gefaciliteerd en zal met deelnemers het verloop ervan evalueren.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...