Mobielvriendelijke sites hoger in zoekresultaten Google

Voorbeeld responsive design voor Google

Vanaf 21 april gaat zoekgigant Google ‘mobielvriendelijke sites’ hoger plaatsen in de zoekresultaten. Dit geldt tegelijkertijd voor alle talen wereldwijd. Met mobielvriendelijk wordt een site bedoeld die op wat voor manier dan ook geoptimaliseerd is voor smartphones en tablets.

In het verleden keken Google-algoritmen vooral naar de zichtbaarheid van mobiele sites. Nu is mobiel dus een voorwaarde voor een hogere ranking.

Google kijkt zowel naar speciaal voor mobiel ontwikkelde pagina’s als sites met een zogenaamd responsive design. Zulke sites schalen mee met het gebruikte scherm. Informatie van apps wordt ook meegewogen.

Google zette vorig jaar de eerste stappen om zoekresultaten voor mobiele gebruikers te verbeteren. Sinds november 2014 markeerde de mobiele versie van de zoekmachine bijvoorbeeld al welke sites goed leesbaar zijn op smartphones. Deze pagina’s hebben een label met de tekst ‘mobile friendly’.

Google heeft een handleiding voor mobiele sites gemaakt en een online test.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...