ACM gaat telecomaanbieders streng controleren op stilzwijgende contractwijzigingen

telecom mast KPN Youfone

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat telecomaanbieders streng controleren op stilzwijgende contractwijzigingen. Het gaat vooral om zakelijke contracten waarbij abonnees niet expliciet hebben ingestemd.

De ACM houdt zelf al een tijd actief toezicht, want stilzwijgend een abonnement verlengen is niet de bedoeling. De autoriteit zoekt daarnaast ook zelf naar signalen en verhalen over stilzwijgende wijzigingen in zakelijke telecomcontracten. De ACM  vraagt dus ook om signalering van het publiek.

Mensen van wie het zakelijke telecomcontract stilzwijgend is verlengd kunnen daarom hun verhaal doen bij het bedrijvenloket van de ACM.

 

 

Eerst actief instemmen

In september 2016 kwam de ACM met nieuwe regels die moeten voorkomen dat zwijgende abonnees automatisch instemmen met wijzigingen in een contract. Telecomaanbieders mogen belangrijke wijzigingen in dergelijke contracten alleen doorvoeren nadat zij hun klanten hierover duidelijk hebben geïnformeerd.

In de praktijk communiceren telecomaanbieders meestal per e-mail over contractwijzigingen. Als dit gebeurt is het echter niet zomaar rechtsgelding.

Pas als de aanbieder de klant duidelijk en ondubbelzinnig heeft geïnformeerd en de klant deze informatie daadwerkelijk heeft ontvangen is, kan de provider wijzigingen doorvoeren. Daarbij moet de klant ook actief met de belangrijke wijzigingen inestemmen (‘opt in’).

De telecomaanbieder moet daarbij ook kunnen aantonen dat hij aan deze voorwaarden heeft voldaan.

 

Over ‘opt out’ en ‘opt in’

De ACM ontving in het verleden via haar bedrijvenloket meldingen van (kleine) ondernemers die hun telecomcontract wilden opzeggen om over te stappen naar een andere aanbieder. Ze konden dit echter niet doen zonder opzegvergoeding.

De aanbieder bleek in veel gevallen de looptijd van het contract per e-mail te hebben aangepast zonder dat de klant dat wist of daarmee had ingestemd. Omdat deze klanten geen bericht hadden ontvangen, wisten ze niet dat ze tegen de wijziging bezwaar moesten maken. Dit heet ‘opt out’ en dat mag niet.

De ACM stelt dat de klant vooraf duidelijke informatie moet ontvangen over alle wijzigingen in zijn contract. Hij moet zelf actief instemmen met de voorgestelde belangrijke wijzigingen. Dit heet ‘opt in’.

 

Het bedrijvenloket van de ACM

Signalen over stilzwijgende verlening van zakelijke telecomcontracten zijn welkom bij het bedrijvenloket van de ACM. Het bedrijvenloket is telefonisch bereikbaar op 070 – 722 2000 (keuze 2) of per mail op info@acm.nl

 

Gerelateerde berichten...