Het Nieuwe Mailen komt eraan

Jaspewr Bakker

E-mail is toe aan een opfrisser. Niet alleen vanwege jonge gebruikers die meer via social media communiceren. Ook vanwege de aloude informatie-overload én slimmere workflow-mogelijkheden anno nu. Diverse aanbieders komen met mailclients die het anders doen.

IBM komt met een geheel nieuwe webmaildienst, Microsoft brengt de nieuwe Clutter-functie naar Office 365, Google presenteert het invitation-only Inbox en cloudopslagaanbieder Dropbox had al de Mailbox-app. Het Nieuwe Mailen is in opkomst en dat is geen verse marketingkreet van een leverancier. Hoewel marketing wel degelijk één van de oorzaken is. De vele nieuwsbrieven en mailmeldingen van social media zorgen verergeren de informatie-overload die e-mail al heel erg lang teistert.

 

Renaissance van de nieuwsbrief

Volgens onderzoeksbureau Forrester gaat het fenomeen nieuwsbrief nog lang niet weg. Sterker nog, door recente stappen van Facebook gaat de nieuwsbrief een renaissance meemaken, zo voorspelt Forrester-analist Nate Elliott. ’s Werelds grootste sociale netwerk heeft namelijk een einde gemaakt aan organic social marketing, waarmee marketeers met eigen content Facebook-’vrienden’ kunnen bereiken. Wie op Facebook vanaf januari 2015 aan marketing wil doen, moet de portemonnee trekken. Forrester draagt e-mail aan als valide alternatief voor marketinginspanningen.

Los van nieuwsbrieven dreigen veel inboxen van e-mailgebruikers te bezwijken onder de toenemende hoeveelheden berichten. Dat kan komen door een cc-cultuur binnen een organisatie, of omdat iemand voor veel mensen een aanspreekpunt is, of om nog diverse andere redenen. Volgens schattingen is slechts 14 procent van de 108 miljard (!) werkmails die dagelijks worden verstuurd echt van belang.

 

Toegepaste analytics

IBM haalt deze deprimerende verhouding van mail versus nut expliciet aan bij de aankondiging van zijn nieuwe maildienst Verse. Daarmee gaat IBM de concurrentie aan met de veelgebruikte gratis maildiensten Gmail van Google en Microsofts Outlook.com, wat de officiële opvolger is van het populaire overgenomen Hotmail. IBM belooft met Verse een fundamentele verandering van werken en communiceren. De nieuwkomer op de mailmarkt doet dat door uitgebreide analyse van berichten en de afhandeling daarvan door gebruikers.

IBM spiegelt voor dat Verse gebruikers echt leert kennen en zich aan hun aanpast. Na verloop van tijd kan Verse voor gebruikers de meest kritieke berichten en acties bepalen en naar voren halen, aldus IBM. Daarnaast haakt Verse aan op sociale contacten van zijn gebruikers om beter prioriteit aan te kunnen brengen in de berichtenstroom. Verse is een webdienst maar is ook toegankelijk via apps voor smartphones en tablets.

 

Scherp concurreren

Verse is gratis voor consumenten en kleine ondernemingen, maar grotere bedrijven moeten ervoor betalen, al zijn er nog geen prijzen bekend. IBM stelt al wel dat de prijsstelling scherp zal concurreren met de zakelijke maildiensten die Google via Google Apps en Microsoft via Office 365 bieden. Daarbij meldt IBM heel subtiel dat zijn mail-analytics – anders dan bij de concurrenten – níet zal dienen om gebruikers gerichte advertenties voor te schotelen. Op het moment van schrijven is Verse nog niet beschikbaar.

Ondertussen zit de gevestigde mailorde ook niet stil. Google heeft zijn Gmail al voorzien van een alternatieve mailclient: Inbox. Momenteel is deze alleen op uitnodiging te verkrijgen. Gebruikers die zo’n uitnodiging in handen krijgen, moeten de maildienst wel eerst activeren in de app. Die is beschikbaar voor Google’s eigen Android en voor Apple’s iOS. Na activering is Inbox ook via een webbrowser te gebruiken, hoewel dat eerst nog beperkt is tot Google’s eigen Chrome. Ondersteuning voor andere browsers volgt ‘binnenkort’.

 

Gevecht om de gebruiker

Inbox biedt workflow-gerichte functies zoals de mogelijkheid om een binnengekomen mail ‘uit te stellen’ tot een zelf te bepalen later tijdstip. Een mail die later pas een actie vereist, hoeft dan niet in de maillijst te worden opgezocht, maar duikt dan simpelweg bovenaan de inbox weer op. Daarnaast biedt Inbox specifieke categorieën waarin mails automatisch gesorteerd kunnen worden, op basis van afzender, inhoud en meer. De Inbox-app heeft wat weg van de iOS-app Mailbox die Dropbox eerder heeft overgenomen en uitgebouwd, ook naar Android en Mac OS X. Deze leverancier van cloudopslag biedt zelf geen maildienst aan, maar haakt sluw aan op die van Google en ook Apple om zo gebruikers van respectievelijk Android en iOS aan zich te koppelen.

Microsoft roert zich ook in de mailconcurrentie. Het biedt zakelijke gebruikers van zijn cloud-abonnement Office 365 een intelligente filterfunctie. Deze zogeheten Clutter-tool geldt voor business-accounts en stopt daar minder belangrijke mails automatisch weg in de gelijknamige rommelmap. Ook dit is een zelflerende mailfunctie; Clutter analyseert de mailafhandeling van gebruikers om te bepalen welke boodschappen zij waarschijnlijk zullen negeren. Vervolgens neemt Clutter die handmatige afwijzing over. Deze filterfunctie werkt ook voor apps die aanhaken op Microsofts OWA (Outlook Web Access) of EAS (Exchange ActiveSync), wat dus ook de reguliere Office-desktopclient Outlook omvat.

 

Strijd der titanen

Waar IBM zijn Watson-technologie inzet, wendt Microsoft zijn Graph-technologie aan die is afgeleid van de zakelijke social software Yammer. Ondertussen bouwt Google voort op zijn krachtige technologie waarmee het de grootste zoekmachine van het internet is geworden. Dropbox ontpopt zich van opslagplek in de cloud tot productiviteitsplatform, draaiend rond opgeslagen en uitgewisselde documenten. Deze concurrenten komen vanuit verschillende hoeken om te strijden om de gebruiker – en diens beheerder.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...