Crowd of Out? Croutsourcing

Portret Bart Stofberg

Gelukkig hoeven we in het leven niet alles zelf te doen. Ik heb een (witte!) werkster, die mijn huis schoonhoudt. Dat kan ze beter en sneller dan ik en ik heb er geen tijd voor. Ik heb een bakker die mijn brood maakt, hij maakt het lekkerder en goedkoper dan ik. En ik heb mijn kinderen naar school laten gaan, want ze weten daar veel meer over veel meer onderwerpen dan ik. Bij bedrijven is het niet anders. Ook die hebben vaak onder andere de kantine, de schoonmaak, goedkope productie en delen van hun IT uitbesteed. Er zijn heel veel specifieke partijen die betere resultaten kunnen halen dan wij. Huis op orde, IT in de cloud en hele business-processen.

eBay haalt in 2013 naar verwachting een omzet van 16 miljard dollar. Enig idee hoeveel transacties er per jaar worden gesloten? Een miljard? Twee miljard? Dat gaat natuurlijk heel vaak goed, maar soms gaat het fout. Dan zijn de koper en de verkoper het niet met elkaar eens. In totaal ontstaan er 60 miljoen conflicten per jaar, geen meningsverschillen, maar geschillen, echte onenigheid, die formeel moet worden opgelost. Hoeveel juristen zouden daarvoor nodig zijn? Als ze elk uur één conflict afhandelen en ze werken in Amerika natuurlijk bijna het hele jaar door, zeg 250 dagen[1], dan heb je 30.000 juristen nodig. Dat is natuurlijk niet te doen en je kan zoiets ook niet automatiseren. Nou zijn ze in Amerika natuurlijk gewend aan jury-rechtspraak, en precies dat is wat ze bij eBay hebben gedaan. Met een applicatie als bemiddelaar, mogen beide partijen online hun zegje doen en dan doet een kleine, willekeurig gekozen jury van vrijwilligers een bindende uitspraak. eBay heeft een proces dat vanuit klanttevredenheid erg belangrijk is, helemaal uitbesteed aan… Ja, aan wie eigenlijk? Aan een heleboel onbekenden, aan de crowd.

Naast zelf doen en uitbesteden aan een specifieke partij is er dus nog een derde optie: Uitbesteden aan de crowd. Het werk laten uitvoeren door anonieme derden, steeds weer anderen.

Eigenlijk moet je je organisatie dus verkavelen in drie stukken: Dingen die we zelf doen, dingen die we uitbesteden aan een specifieke partij die daar erg goed in is en dingen die we ‘in de crowd’ zetten. Hebben jullie hier al een keer over nagedacht? Hebben jullie zo’n verkaveling?

[1] 365 dagen – 100 dagen weekend, feestdagen en vakantie

 Intro van Crowd of out Op deze pagina vindt u links naar alle afleveringen uit de serie.

Gerelateerde berichten...