ControlNow: centrale weergave maakt leven makkelijker

Het beheer van externe apparaten bezorgt de veelal zwaar belaste it-beheerders onnodig veel kopzorgen. Volgens Björn Bakker van ControlNow kunnen ze zich deze kopzorgen besparen door een gecentraliseerd systeem voor it-beheer te gebruiken.

De manier waarop we tegenwoordig onze bedrijven runnen, lijkt in vrijwel niets op hoe we dat vijf jaar geleden deden. Onze ‘normale’ werkmethoden zagen er toen totaal anders uit. De explosieve groei van mobiele technologie heeft ons meer flexibiliteit gegeven in waar en wanneer we ons werk doen.

 

Overal en altijd

IT-beheer heeft zich hieraan moeten aanpassen. Het tijdperk dat gebruikers bij computerproblemen werkeloos zaten te wachten op een bezoek van de helpdesk, is voorgoed voorbij. Gebruikers verwachten dat hun apparaten werken, overal en altijd. Dat ze op meerdere apparaten kunnen werken en met hun eigen device verbinding kunnen maken met het netwerk van hun keuze.

De technologie die ons in staat stelt op afstand te kunnen werken, biedt ons gelukkig ook de mogelijkheid tools te ontwikkelen voor externe ondersteuning, waarmee centrale it-afdelingen hun infrastructuren op afstand kunnen beheren. Dit betekent tevens dat it-teams proactieve ondersteuning kunnen bieden en hun netwerken in de gaten kunnen houden, zodat problemen kunnen worden verholpen voordat de gebruikers überhaupt van deze problemen weten.

 

Centraal apparaatbeheer

De nieuwe servicegerichte producten van heden geven een actueel totaalbeeld van it-beheer. Deze producten integreren ondersteuning op afstand met tal van andere, essentiële taken van de it-afdeling, waaronder patchbeheer, virusbeveiliging en beveiliging tegen andere aanvallen, en controle van de gehele infrastructuur.

Een recente enquête van ControlNow (voorheen GFI Cloud) bracht ook andere belangrijke voordelen aan het licht voor klanten die overstappen naar een gecentraliseerd systeem voor it-beheer.

Centraal apparaatbeheer is vooral belangrijk gezien de toenemende mobiliteit van de moderne werknemers. Van de ondervraagde it-specialisten liet 50 procent weten dat hun gebrek aan een centrale weergave van apparaten en de problemen die werden ondervonden een belangrijke motiverende factor was om over te stappen op ControlNow.

Het beheer van externe apparaten is een zware belasting voor it-beheerders. Dit is wellicht een weinig verrassende weerspiegeling van het feit dat werknemers verwachten dat moderne IT inherent mobieler is. 38 procent van de ondervraagden klaagde over de moeite die gepaard gaat met het beheer van externe apparaten zoals laptops en 32 procent maakte zich zorgen over de beveiliging van deze apparaten.

 

Tijd- en kostenbesparend

Beveiligingslekken en -schendingen staan constant in het nieuws. Het was daarom goed dat 40 procent van de ondervraagden liet weten dat ze minder beveiligingsproblemen hadden ondervonden sinds de implementatie van ControlNow, dankzij de virusbeveiliging en het patchbeheer.

Centraal it-beheer en het streven naar tijdbesparingen waren sterk motiverende factoren voor de initiële aankoop. Van de ondervraagden meldde 41 procent dat ze met ControlNow tevens hun kosten hadden verlaagd en 39 procent vertelde dat ze nu met minder middelen meer taken konden uitvoeren.

Volgens het it-beheerbedrijf BVOXY kan een gecentraliseerd systeem voor it-beheer zoals ControlNow het werk van een it-afdeling volledig veranderen. Technisch directeur van BVOXY, Georgina Lloyd Parry, legt uit dat ze met een kleine maandelijkse investering van een paar honderd euro centraal beheer krijgt over tachtig geografisch verspreide apparaten. Dat betekent dat elk werkstation over antivirus, controlefuncties en patchbeheer beschikt en dat gratis asset-tracking beschikbaar is. Parry vertelde dat de kosten voor ondersteuning voorheen opliepen tot € 1.000 per maand. Dat ging voornamelijk op aan de tijd die technisch personeel besteedde aan het uitvoeren van updates op hetzelfde aantal computers.

 

Toegevoegde waarde

Uiteraard is het een belangrijk voordeel dat it-specialisten minder tijd hoeven te besteden aan routinetaken. Daarnaast draagt de implementatie van een systeem voor centraal it-beheer ook bij tot een ingrijpende verandering richting ‘preventieve IT’, zoals Parry het noemt. Dankzij een centrale dashboardweergave krijgen it-beheerders vroege waarschuwingen over problemen, hoeven brandjes niet langer meer reactief te worden geblust en hebben ze meer tijd om zich op belangrijker zaken te concentreren, met name om het bedrijf van te voorzien van waarde toevoegende technologie.

 

Goud

Effectief centraal beheer komt het best tot zijn recht buiten kantooruren, wanneer het systeem routinetaken kan uitvoeren, zoals de implementatie van patches in toepassingen en het uitvoeren van virusscans. Taken die voorheen ’s avonds en in het weekend werden uitgevoerd door it-personeel. Parry is het hier volkomen mee eens: “Dankzij ControlNow kan ik tien keer meer werk verrichten.” Ze is vooral erg tevreden over de e-mailmeldingen van het systeem die haar op de hoogte brengen van urgente problemen en tegelijkertijd voor minimale verstoring zorgen, omdat niet alle problemen haar onmiddellijke aandacht vereisen.

IT moet een partner zijn in het bedrijf. Proactieve it-specialisten weten dit en weten ook dat een product dat dit mogelijk maakt, goud waard is.

 

Björn Bakker

Wat maakt een klantervaring geweldig voor jou? In essentie gaat het erom dat een product super gebruiksvriendelijk is en dat het intuïtief aanvoelt hoe je van A naar B gaat. De reis die jij aflegt vanaf het moment dat je iets opzoekt in Google tot het moment dat je daadwerkelijk het product probeert. Alles is verbonden. Dat is precies waar Björn Bakker, Head of Product Marketing bij LogicNow zich in specialiseert. LogicNow is de organisatie achter MAXfocus (voorheen GFI MAX), ControlNow (voorheen GFI Cloud) en IASO.

 

Gerelateerde berichten...