Ruim één op de drie kleine bedrijven heeft geen automatische updates ingesteld op al hun met het internet verbonden apparaten. Dit blijkt uit data van de CyberVeilig Check-tool van het Digital Trust Center (DTC).
Deze CyberVeilig Check richt zich op zzp’ers en het mkb. Het DTC ontwikkelde de tool voor kleinere bedrijven die (nog) niet veel kennis en ervaring hebben op het gebied van cybersecurity. Binnen 5 minuten weten ondernemers wat ze direct zelf kunnen doen om een start te make met de digitale veiligheid van hun bedrijf. Aan het einde van de check downloaden ondernemers hun eigen actielijst en gaan aan de slag met praktische instructies en tips. Ruim 9.000 zzp’ers en mkb-bedrijven uit verschillende sectoren deden de check inmiddels.
Automatische updates
De CyberVeilig Check inventariseert in hoeverre zzp’ers en mkb’ers de basismaatregelen nemen die nodig zijn voor de basis van hun cyberveiligheid. Eén van de vragen die men in de moet beantwoorden is: “Staat automatisch updaten aan op alle met internet verbonden apparaten?” Software-updates bevatten vaak belangrijke verbeteringen en beveiligingsupdates voor de gebruiker. Als het installeren van de beveiligingsupdates uitgesteld wordt, kan de beveiliging van je apparaat kwetsbaar worden.
Kwaadwillenden zoeken actief naar manieren om binnen te dringen via dit soort beveiligingslekken. Het advies voor zzp’ers en kleine mkb’ers is daarom om niet te wachten met het updaten van apparaten die met het internet verbonden zijn en bij voorkeur ‘automatisch updaten’ waar mogelijk in te stellen. Denk hierbij niet alleen aan je computer of smartphone, maar ook aan je printer, slimme deurbel, routers en andere slimme apparaten die verbonden zijn met het internet.
Sector ‘informatie en communicatie’ koploper
De sector ‘informatie en communicatie’ geeft het vaakst aan automatische updates op alle met het internet verbonden apparaten ingesteld te hebben. Bijna driekwart (73%) van de ondernemers in deze sector heeft automatische updates ingesteld. Ondernemers in de bedrijfstakken ‘zakelijke dienstverlening’ en ‘financiële dienstverlening’ scoren hier ook relatief hoog op met 66%.
‘Landbouw, bosbouw en visserij’ blijft achter
Ondernemers in de sector ‘landbouw, bosbouw en visserij’ hebben het minst vaak automatische updates ingesteld. Iets meer dan de helft van deze sector (55%) heeft dit gedaan, gevolgd door de sectoren ‘onroerend goed’ (57%) en ‘nijverheid en energie’ en ‘handel, vervoer en horeca’ (beide 58%).
Hoewel de data uit de CyberVeilig Check niet afkomstig zijn uit een wetenschappelijk onderzoek, kan de hoge respons wel inzicht bieden in het gedrag rondom het uitvoeren van automatische updates in de verschillende sectoren. De CyberVeilig Check-tool moest het afgelopen jaar onder andere doorlopen worden door kleine bedrijven die gebruik wilden maken van de Mijn Cyberweerbare Zaak-subsidie.