ACM gaat strenger toezien op naleving regels telemarketing

ACM gaat strenger toezien op naleving regels telemarketing

Nadat er weel veel klachten binnenkwamen gaat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het toezicht op telemarketing intensiveren. Bedrijven hebben tot 1 juli om hun processen op orde te brengen.

Na 1 juli kunnen bedrijven die zich niet aan de regels houden eerst een waarschuwing en daarna een boete of een last onder dwangsom verwachten. Met die laatste maatregel krijgt het bedrijf een boete als het na een waarschuwing alsnog de regels blijkt te overtreden en het erop lijkt dat dit vaker gaat gebeuren.

Donderdag hield de ACM een bijeenkomst voor bedrijven over hun verplichtingen en de regels rondom telemarketing. Daar waren vooral energieleveranciers en telecomaanbieders bij aanwezig, want over deze sectoren ontvangt de autoriteit de meeste klachten.

Belangrijkste regels

Zo mogen bedrijven alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Die toestemming moet de klant ook geven voor het gesprek zelf. Dat kan bijvoorbeeld per app, sms, e-mail of telefoon. Bedrijven moeten ook transparant zijn over het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van het contract. De regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telemarketing en zowel voor het benaderen van consumenten als zzp’ers.

ACM-bestuurslid Manon Leijten: “Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten bij de ACM. Met name energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. Hier moet nu echt verandering in komen.”

Tip: