Voor het eerst sinds 2016 heeft iDEAL een daling genoteerd in het aantal transacties op Black Friday. Op vrijdag 29 november 2024 werden 5,82 miljoen betalingen verwerkt, een afname van 18,4 procent in vergelijking met de 7,13 miljoen transacties op Black Friday 2023. Hoewel de dag zelf minder transacties kende, laat de totale Black Friday Week een andere trend zien: hier was juist sprake van een forse groei van 18,2 procent.
Black Friday
De verschuiving naar een langere kortingsperiode blijkt uit de cijfers. In de week voorafgaand aan Black Friday, van vrijdag 22 november tot en met donderdag 28 november, werden 36,25 miljoen betalingen via iDEAL gedaan. Dit is een stijging van maar liefst 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023, toen er 28,57 miljoen transacties plaatsvonden. Bovendien werd het totaal aantal transacties van de Black Friday Week 2023 (inclusief Black Friday zelf) al overschreden voordat Black Friday 2024 begon. Dit benadrukt dat retailers steeds eerder starten met hun kortingsacties en consumenten daar volop gebruik van maken.
Diversiteit
De diversiteit in het aanbod draagt ook bij aan deze ontwikkeling. Kortingen zijn niet langer exclusief voor elektronica, maar gelden steeds vaker voor producten zoals witgoed, kleding en entertainment. Hierdoor neemt de impact van de gehele kortingsweek op de online betaalmarkt elk jaar toe.
Opvallend is dat deze vrijdag dit jaar niet langer de drukste dag van het jaar was voor iDEAL. Deze titel ging naar maandag 25 november 2024, toen de meeste transacties werden geregistreerd. Dit kan deels worden verklaard door de salarisuitbetalingen in dezelfde week. Veel consumenten doen vlak na het ontvangen van hun loon, doorgaans rond de 24e en 25e van de maand, grote aankopen.
Verschuiving in consumentengedrag
Hoewel de cijfers van iDEAL inzicht bieden in het betaalgedrag, zeggen ze niets over de totale uitgaven. Toch benadrukken de trends een verschuiving in consumentengedrag en de groeiende invloed van een langere kortingsperiode.