Waar websites tot voor kort vooral waren afgestemd op menselijke bezoekers en zoekmachines, spelen nu de AI-systemen een belangrijke rol. Maar nu blijkt dat veel Nederlandse websites hier nog niet voldoende op zijn ingericht. AH en Jumbo scoren slecht, net als Roompot.
Dat blijkt uit een nieuw benchmarkonderzoek van digital agency Snakeware. AI-systemen als ChatGPT, Perplexity en Google’s Gemini analyseren websites technisch, semantisch en gestructureerd om zelfstandig antwoorden te formuleren. Deze ontwikkeling heeft directe gevolgen voor digitale vindbaarheid. Websites die niet toegankelijk of begrijpelijk zijn voor AI-agents, dreigen uit beeld te raken in deze nieuwe supersnel opkomende laag van online interactie.
Het bedrijf onderzocht hoe websites in de sectoren Food retail, Travel & Booking en Mobility, Retail & Luxury waarin het bedrijf actief is, scoren op wat het bureau ‘robotvriendelijkheid’ noemt. De mate waarin een website toegankelijk, gestructureerd en leesbaar is voor AI.Snakeware nam hierbij ook de websites die het bedrijf voor de eigen klanten bouwde onder de loep.
Dirk en Vomar scoren goed, AH en Jumbo juist niet
Foodretail: Platforms als Dirk.nl en Vomar.nl scoren hoog dankzij open opzet en snelle laadtijden. Grote concurrenten zoals Albert Heijn en Jumbo blokkeren AI-verkeer gedeeltelijk via verplichte logins of postcodechecks.
Travel & Booking: Sites als Doeksen.nl en RCN.nl presteren beter dan bekende spelers als Roompot en Center Parcs, met name op het gebied van structuur en snelheid.
Mobility, Retail & Luxury: Fietsmerken Koga en Batavus lopen voorop in digitale toegankelijkheid en laten concurrenten als Giant duidelijk achter zich. In het luxesegment toont Royal Coster een solide digitale basis en een duidelijke opwaartse trend.
Onderzoek AI-systemen gebruikt publieke tools
Het onderzoek is uitgevoerd met publieke tools zoals Google PageSpeed Insights, Screaming Frog en structured data-analyse, aangevuld met de diepgaandere onderzoeksmogelijkheden van ChatGPT en Perplexity. “AI is niet de toekomst, maar de gebruiker en service van vandaag,” zegt Ate van der Meer, medeoprichter van Snakeware. “Organisaties die hun digitale content niet op orde hebben voor deze taalmodellen, verliezen snel terrein in online zichtbaarheid en daarmee conversie en succes.”
In het verlengde van het onderzoek naar vindbaarheid van websites door AI-systemen omarmt Snakeware de term GEO (Generative Engine Optimization) als een nieuwe, meetbare standaard voor digitale toegankelijkheid richting AI. Deze metric kijkt onder andere naar snelheid, structured data, semantische opbouw en technische openheid.
Van der Meer: “GEO is het optimaliseren van je website voor AI-gestuurde zoek- en antwoordsystemen. Dus niet alleen zichtbaar zijn in Google, maar ook begrepen en genoemd worden door AI-assistenten zoals ChatGPT, Copilot en Gemini. Digitale zichtbaarheid verschuift van SEO naar GEO,” stelt Van der Meer. “Wie zich daar niet op voorbereidt, mist aansluiting bij een fundamentele verandering in online gedrag.”
Tip:
- Google’s AI Mode beantwoordt nu ook vragen over afbeeldingen