2min Security

AP waarschuwt 50 organisaties voor misleidende cookiebanners

AP waarschuwt 50 organisaties voor misleidende cookiebanners

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft deze week vijftig organisaties per brief gewaarschuwd vanwege misleidende cookiebanners. De toezichthouder eist dat zij binnen drie maanden hun werkwijze aanpassen of stoppen met het op indringende wijze volgen van websitebezoekers. Doen zij dat niet, dan start de AP een formeel onderzoek, met een reële kans op boetes.

Cookiebanners

Deze actie is onderdeel van een bredere jaarlijkse aanpak waarbij de AP tot 500 organisaties wil waarschuwen. De waarschuwingsbrieven zijn onder meer gestuurd naar webwinkels, mediabedrijven en verzekeraars. De selectie komt voort uit continue monitoring van 10.000 Nederlandse websites, waarbij gekeken wordt naar mogelijk onrechtmatige inzet van cookies.

Privacy onder druk

Volgens AP-voorzitter Aleid Wolfsen gaat het vaak om tracking cookies en andere volgsoftware waarmee organisaties gedetailleerde profielen van bezoekers opbouwen. “Het is alsof iemand je door de winkelstraat volgt, ziet wat je koopt, met je mee naar huis gaat en daar door het raam gluurt om te noteren met wie je getrouwd bent en hoe je kinderen heten”, zegt Wolfsen. “Online gebeurt dit dagelijks, vaak zonder dat daar netjes toestemming voor wordt gevraagd.”

Wat er mis gaat

In de brieven wijst de AP concreet aan wat er mis is met de cookiebanner. Voorbeelden zijn het plaatsen van cookies vóór toestemming, al aangevinkte vakjes voor tracking cookies, of een weigermogelijkheid die pas zichtbaar wordt na meerdere klikken.

Voorlichting en hulp

Naast waarschuwingen biedt de AP ook hulp. De organisaties krijgen vuistregels voor heldere cookiebanners en worden uitgenodigd voor een informatiesessie op het kantoor van de AP.

Wolfsen roept bedrijven op tot zelfreflectie: “Is dit wel normaal? Wil je zo met je bezoekers omgaan? Als het antwoord nee is, dan is de oplossing simpel: stop met volgen. Dan heb je geen cookiebanner nodig, voorkom je onderzoek én vergroot je het vertrouwen van je bezoekers.”