3min Ondernemen

Apple’s smartphone-verkoop piekte in derde kwartaal

Apple’s smartphone-verkoop piekte in derde kwartaal

Uit het nieuwste onderzoek van Canalys blijkt dat de wereldwijde leveringen van smartphones in het derde kwartaal van 2024 met 5% stegen ten opzichte van vorig jaar. Dit markeert het vierde opeenvolgende kwartaal van groei. Apple deed het verrassend goed.

De huidige groei wordt voornamelijk gedreven door aanhoudende vraag naar smartphones in opkomende economieën, samen met de vroege stadia van een vervangingscyclus in Noord-Amerika, China en Europa.

Samsung verscheepte 18% van de smartphones in Q3, waarmee het nipt zijn koppositie verdedigde tegen Apple, wiens iPhones ook 18% van de leveringen uitmaakten. Xiaomi had 14% van de markt en behield zijn positie als de op twee na grootste smartphoneverkoper. OPPO heroverde de vierde plaats in de ranglijst voor de eerste keer dit jaar met een marktaandeel van 9%, gesteund door sterke groei in India en Latijns-Amerika. Vivo maakte de top vijf compleet. Het zag de leveringen stijgen met dubbele cijfers, goed voor 9% van de markt.

Pandemie helpt Apple

“Apple heeft zijn hoogste derde-kwartaalvolume ooit behaald en is nog nooit zo dicht bij het leiden van de wereldwijde smartphonemarkt in een derde kwartaal geweest als nu,” benadrukte Runar Bjørhovde, analist bij Canalys. “De aanhoudende sterke vraag naar de iPhone 15-serie, samen met Apple’s oudere modellen, speelde een cruciale rol in de prestaties van Q3. De verschuiving van de markt naar premium-apparaten, gecombineerd met een lopende vervangingscyclus van apparaten die tijdens de pandemie zijn gekocht, komt Apple ten goede. Dit vooral in zijn sterke regio’s zoals Noord-Amerika en Europa. 

Apple’s verbeterde productdiversificatie heeft geholpen om de levertijden te verkorten. Ondanks een bescheiden eerste ontvangst wordt verwacht dat de iPhone 16 Apple zal helpen om 2024 sterk af te sluiten en de positieve trend in de eerste helft van 2025 voort te zetten, vooral nu Apple Intelligence zich uitbreidt naar nieuwe markten en extra talen ondersteunt.”

Verschillen worden kleiner

“De kloof tussen de top vijf leveranciers is kleiner geworden, wat de concurrentie verscherpt,” merkte Le Xuan Chiew, analist bij Canalys, op. “Leveranciers gaan met solide momentum en voorzichtige optimisme de feestdagen in, gericht op consumenten die hun aankoop hebben uitgesteld in afwachting van aanbiedingen tijdens grote evenementen zoals 11.11 en Black Friday.”

Uitdagingen voor smartphones-fabrikanten

Het belang van effectieve planning van middelen mag echter niet worden onderschat, vervolgt Chiew. Hoewel de marktomstandigheden verbeteren, blijft de vraag kwetsbaar, aangezien leveranciers te maken krijgen met toenemende wereldwijde uitdagingen op het gebied van vraagcreatie en regelgevende obstakels, zoals de eco-designrichtlijn van de EU. Effectief supply chain management, het handhaven van gezonde voorraden en het optimaliseren van de toewijzing van verkoop- en marketingbudgetten worden steeds belangrijker voor marktleiderschap.”