AWS (Amazon Web Services) trekt $230 miljoen uit om brede adoptie van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) wereldwijd te versnellen. Het leeuwendeel van het geld gaat naar AI-startups.
Dit jaar gaat het Generative AI Accelerator-programma daardoor van 21 naar 80 startups wereldwijd, inclusief een toegewijde groep van 20 startups uit EMEA. Mede dankzij de snelle opkomst van generatieve AI zijn zij klaar om deze technologie te gebruiken voor het optimaliseren van klantervaringen en het transformeren van werkprocessen. Wereldwijd erkennen investeerders de enorme potentie van generatieve AI-startups. In 2023 werd er meer dan 21,8 miljard dollar in deze bedrijven geïnvesteerd, een verviervoudiging ten opzichte van de 4,3 miljard dollar van 2022.
Startups in de Benelux die generatieve AI gebruiken, hebben al veel sectoren getransformeerd, zoals de gezondheidszorg, de financiële dienstverlening, media en entertainment, onderwijs en gaming. Door taken te automatiseren, besluitvormingsprocessen te verbeteren en gebruikerservaringen te personaliseren, heeft generatieve AI een grote impact op de werkwijze van bedrijven en organisaties.
Beroertes herkennen met AI
Zo speelt in de automotive-sector generatieve AI een steeds grotere rol. IMAGIN.studio, een Nederlandse cloud native tech scale-up, gebruikt AWS bijvoorbeeld om computergegenereerde content van auto’s te creëren. In de media en entertainment gebruiken veel bedrijven generatieve AI om de productie van content te automatiseren. Dit verlaagt kosten verhoogt de output. De Nederlandse startup Creative Fabrica loopt voorop met hun nieuwe AI-gestuurde generatieve tool Flow. Dit is een gratis, multimodel generatieve AI-tool die ontwerpers in staat stelt digitale objecten te transformeren, animeren en creëren. En ook dit kwam van de grond met geld van de Amerikaanse techreus.
Het bedrijf wil het bedrijf startups toegang bieden tot middelen die een gelijkwaardig speelveld stimuleren. De kapitaalinjecties moeten het eenvoudiger maken om eenvoudiger, goedkoper en efficiënter te maken om generatieve AI-innovaties te bouwen, trainen en schalen. Bedrijven die willen meedoen moeten snel zijn, want de vorige ronde leerde dat de pot zo leeg is.
Lees ook:
- Succes Amazon Buy with Prime valt tegen