Nederlandse mkb’s zijn sterk afhankelijk van gepersonaliseerde online advertenties om te kunnen concurreren met grotere bedrijven. Bijna driekwart van de mkb’s zet er ook effectief op in.
Online advertenties zijn van bijzonder groot belang voor Nederlandse mkb’s om onder andere nieuwe klanten te bereiken. Het onderzoek van Public First, uitgevoerd in opdracht van Google, toont aan dat 62 procent van de mkb’s via digitale advertenties nieuwe klanten heeft gevonden. De voordelen stoppen daar niet: 49 procent geeft aan dat deze advertenties direct hebben bijgedragen aan omzetgroei.
Strengere regels bedreigen mkb’s
Beperkingen op online advertenties zouden dan ook wel eens zwaar kunnen wegen op de mkb’s. Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse mkb’s verwacht een omzetdaling als deze methode wordt ingeperkt. Daarnaast voorziet 37 procent een flinke stijging in marketingkosten, volgens het onderzoek voornamelijk bij bedrijven waar online advertenties de basis vormt van de marketingstrategie.
Gepersonaliseerde advertenties worden kritisch bekeken vanwege privacy-implicaties. De EU heeft al beperkingen gelegd op deze vorm van adverteren in de Digital Services Act (DSA). Het is namelijk niet langer toegestaan om doelgroepen te bepalen op basis van persoonlijke data zoals seksuele oriëntatie en politieke voorkeuren. Bij iedere gepersonaliseerde advertentie die je ziet, moet bovendien staan aangegeven welke factor bepaalt dat jij de reclame ziet. De DSA is echter slechts voor een kleine groep van online websites en digitale diensten geldig. Dan nog blijft uitbreiding van de regels voor digitale advertenties natuurlijk altijd mogelijk.
Om het onderzoek in de juiste context te plaatsen, is het goed te weten dat Google wel onderhevig is aan de wetgeving. Het bedrijf wordt door de Europarlementariërs aanschouwd als een van dergelijke orde dat het veel invloed kan uitoefenen op de publieke opinie. Bovendien draait het verdienmodel van Google voornamelijk rond de advertentie-tak.
AI maakt adverteren efficiënter
Naast gepersonaliseerde advertenties speelt AI een steeds grotere rol in digitale marketing, stelt het onderzoek. Opvallend is dat de resultaten dan toch nog steeds polsen naar de verwachtingen die mkb’s hebben als AI zou worden ingezet.
Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de Nederlandse mkb’s verwacht dat AI hun marketingteams efficiënter zal maken, terwijl 30 procent denkt dat AI kan helpen besparen op creatieve ontwikkeling.
Balans tussen regelgeving en innovatie
“Voor veel kleine en middelgrote bedrijven zijn digitale en in het bijzonder gepersonaliseerde advertenties een essentieel middel om klanten te bereiken, te groeien en te concurreren met grotere spelers,” zegt Onno Benninga, Commercieel Directeur Technology Benelux bij Google.
Hij benadrukt het belang van een goede balans: “Europa heeft de strengste consumenten- en reclamebeschermingsnormen ter wereld. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen gebruikersbescherming en het ondersteunen van ondernemers die afhankelijk zijn van online zichtbaarheid om te overleven en te groeien.”
Tip! Meta stimuleert adverteerders om Google Analytics te integreren