2min Ondernemen

Google Merchant Center past rapportage van klikken aan met Google Ads

Google Merchant Center past rapportage van klikken aan met Google Ads

Vanaf 21 april 2025 voert Google een belangrijke wijziging door in de manier waarop klikken worden gerapporteerd in Google Merchant Center. Deze wijziging is bedoeld om de klikrapportage in lijn te brengen met hoe Google Ads klikken rapporteert. Volgens Google is dit nodig vanwege de opkomst van nieuwe advertentieformaten die verschillende soorten interacties kennen.

Google Merchant Center

In een recente e-mail schrijft Google: “Vanaf 21 april 2025 werken we Google Merchant Center bij om de klikrapportage in lijn te brengen met Google Ads.” Tot nu toe rapporteerde Merchant Center alle interacties met een productvermelding als een klik. Dit betekende dat ook andere vormen van interactie, zoals swipes of previews, werden meegeteld als klikken. Google Ads daarentegen maakt een duidelijk onderscheid tussen verschillende interactietypes.

Na de wijziging zal de definitie van een ‘productklik’ identiek zijn op beide platformen. Alleen daadwerkelijke klikken – zoals gedefinieerd in Google Ads – worden nog als klik gerapporteerd.

Veranderingen voor gebruiker

Volgens Google kunnen gebruikers veranderingen verwachten in hun huidige en historische klikdata in Merchant Center. Het gaat hierbij uitsluitend om een rapportagewijziging; de prestaties van je producten in Google Search blijven ongewijzigd. Je ziet dus mogelijk minder ‘klikken’ in je rapportages, maar dat betekent niet dat er minder interesse is in je producten – slechts dat de meetmethode preciezer wordt.

De rapportage in Google Ads blijft onveranderd. Daar blijf je zowel klikken als andere interacties – zoals video views of telefoongesprekken – gescheiden terugvinden.

Klikstatistieken

Voor adverteerders en webshopbeheerders die vertrouwen op Google Merchant Center om prestaties te analyseren, is het cruciaal om deze verandering in het achterhoofd te houden. Als je na 21 april veranderingen ziet in je klikstatistieken, weet dan dat dit hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met deze update – en niet met een daling in daadwerkelijke prestaties. Het is kortom belangrijk dat de gebruiker de datum in de gaten houdt, rapportage- en analysetools waar nodig aanpast, en deze wijziging indien nodig communiceert met het marketingteam of met klanten.