2min Ondernemen

Gratis versie Spotify gaat meer AI gebruiken bij advertenties

Gratis versie Spotify gaat meer AI gebruiken bij advertenties

Gratis gebruikers van Spotify krijgen binnenkort te maken met GenAI-advertenties. Daarmee krijgen bedrijven ook de mogelijkheid om audioreclames te maken.

Het Ads Manager-platform van de muziekstreamingdienst kunnen de zakelijke gebruikers de nieuwe mogelijkheid zonder extra kosten gebruiken. De tool moet vooral ten goede komen aan kleinere bedrijven die met een weinig budget toch relatief groot te adverteren.

Met Spotify Ad Exchange kortweg SAX, krijgen ondernemers bovendien voor het eerst toegang krijgen tot betrokken en ingelogde gebruikers van het platform via realtimeveiling, met volledige adresseerbaarheid en flinke meetmogelijkheden. Adverteerders kunnen nu via The Trade Desk, Google Display & Video 360 en Magnite verbinding maken met SAX. Adform en Yahoo DSP komen binnenkort beschikbaar.

Het platform wil met de nieuwe mogelijkheden meer adverteerders naar de streamingdienst trekken. De nieuwe mogelijkheden zijn het eerst uitgerold in de VS en Canada. De rest van de wereld komt later aan bod.

Gen Z zit veel op Spotify

Spotify Free-gebruikers (jongeren tussen ongeveer 10 en 25 jaar oud) blijken gemiddeld dagelijks twee uur muziek via de dienst te streamen. In het Culture Next-rapport van Spotify uit 2024 werd zelfs vastgesteld dat 71% van de Gen Z’s Spotify ziet als het ultieme tegengif tegen doomscrolling. Meer dan 251 miljoen Gen Z’ers gebruiken Spotify en de meeste daarvan gebruiken de gratis versie. Het bedrijf wil met de advertentiemogelijkheden vooral deze doelgroep beter bereiken.

Met de nieuwe mogelijkheden moeten adverteerders meer deze luisteraars te beter kunnen bereiken. Het bedrijf heeft daarom ook betaalmogelijkheden van Visa en Kona Big Wave in AUX opgemomen.

Tip:

  • Spotify ondersteunt audioboeken gemaakt met ElevenLabs