2min Financieel

Interpolis hoeft kosten CrowdStrike-storing klanten niet te vergoeden

Interpolis hoeft kosten CrowdStrike-storing klanten niet te vergoeden

Verzekeringsmaatschappij Interpolis hoeft de extra kosten die twee klanten hebben gemaakt door de wereldwijde CrowdStrike-storing in juli 2024 niet te vergoeden. Dit heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald in een recente uitspraak.

CrowdStrike-storing

De twee klanten bevonden zich tussen 16 juli en 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli vond de grote CrowdStrike-storing plaats, die wereldwijd voor problemen zorgde en met name in de VS leidde tot uitval van talloze vluchten. De klanten zouden op de dag van de storing van Newark naar Las Vegas vliegen, maar hun vlucht werd geannuleerd. Uiteindelijk konden ze pas twee dagen later vertrekken, waardoor zij extra verblijfskosten maakten en reisdagen misliepen.

De klanten dienden bij Interpolis een claim in van 1500 euro om deze kosten en gemiste vakantiedagen vergoed te krijgen. De verzekeraar wees de claim echter af, met als reden dat een wereldwijde computerstoring niet als gedekte gebeurtenis in de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering was opgenomen.

Claim

Daarop legden de klanten hun zaak voor aan het Kifid. Het klachteninstituut beoordeelde de claim aan de hand van de annuleringsvoorwaarden en stelde vast dat een computerstoring niet onder de genoemde oorzaken voor vergoeding valt. In de voorwaarden worden onder andere natuurgeweld en stakingen genoemd als geldige redenen voor vergoeding, maar een technische storing valt hier niet onder.

Ook wat betreft de extra verblijfskosten kregen de klanten geen gelijk. Het Kifid oordeelde dat alleen schade die is veroorzaakt door een expliciet in de polis genoemde verzekerde gebeurtenis in aanmerking komt voor vergoeding. Aangezien een computerstoring hier niet onder valt, hoeft Interpolis de kosten niet te vergoeden.

Polisvoorwaarden

Met deze uitspraak benadrukt het Kifid dat verzekeraars alleen verplicht zijn uitkeringen te doen als de schadeoorzaak expliciet in de polisvoorwaarden is opgenomen. Voor de getroffen klanten betekent dit dat zij zelf opdraaien voor de extra kosten die zij door de storing hebben gemaakt.