2min Ondernemen

Inzet Generatieve AI versnelt en verduurzaamt bedrijfsprocessen

Inzet Generatieve AI versnelt en verduurzaamt bedrijfsprocessen

In de afgelopen 18 maanden veranderde generatieve AI de manier waarop organisaties functioneren. Capgemini breidde het partnernetwerk uit om klanten zo goed mogelijk te ondersteunen. 

In dat kader kondigde Capgemini aan dat ze haar strategische samenwerking met SAP verder uitbreidt. De twee bedrijven willen organisaties helpen bij het aanpakken van uitdagingen door de efficiënte implementatie van generatieve AI in belangrijke processen en functies, zoals HR, verkoop, inkoop en duurzaamheid. 

Als onderdeel van de uitgebreide samenwerking breidt Capgemini het Global SAP Center of Excellence (CoE) uit. Dit neemt het drie belangrijke dimensies op die organisaties helpen bedrijfswaarde te realiseren. Allereerst moet het bedrijfsprocessen verbeteren met AI en generatieve AI. Dit gebeurt met op maat gemaakte, sectorspecifieke use-cases om de dagelijkse productiviteit van eindgebruikers te verhogen. En om de snelheid en kwaliteit van besluitvorming te verbeteren. 

AI-versnellers

Daarnaast zal het CoE de go-to-market versnellen. Dit door de integratie van generatieve AI-versnellers gedurende de hele cyclus van het project in het kader van grote SAP-transformaties voor grotere efficiëntie en verkorte time-to-market.

Ook is er aandacht voor het opleiden van medewerkers. Men zet training van Capgemini’s SAP-practitioners in SAP’s generatieve AI-methoden en tools in om vaardigheden te versterken. Capgemini is van plan om als onderdeel van deze samenwerking 20.000 medewerkers bij te scholen tegen H1 2025. 

Capgemini en SAP werken al samen met klanten om generatieve AI in te zetten. Bijvoorbeeld om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Zo helpt men supermarkten bij het verminderden van voedselverspilling. Dit door proactief campagnes te genereren voor producten die hun vervaldatum naderen.

Wendbaar proces

Maar ook het stimuleren van intelligente inkoop is onderdeel van de samenwerking. Men helpt een toonaangevend autobedrijf om de directe inkoopfunctie te transformeren in een proactief, data-geïnformeerd en wendbaar proces. 

Wat bij inkoopfuncties lukt kan ook bij verkoopprocessen. Zo ontwikkelde het team een use-case om de verkoop in de halfgeleiderindustrie te verhogen. Dit door complexe technische documenten te scannen en klanten proactief het beste voorstel aan te bieden.