4min Ondernemen

Liberty Global overweegt overname Nederlands glasvezelnetwerk voor VodafoneZiggo

Liberty Global overweegt overname Nederlands glasvezelnetwerk voor VodafoneZiggo

Liberty Global, voor 50 procent eigenaar van VodafoneZiggo, kijkt naar mogelijke overnames van Nederlandse glasvezelnetwerken. CEO Mike Fries heeft dit openlijk bevestigd tijdens een congres in Londen. Hoewel hij geen specifieke namen noemde, kunnen alleen Delta Fiber en Open Dutch Fiber worden bedoeld. De overname zou voor VodafoneZiggo, dat recent zijn positie als grootste internetaanbieder in Nederland aan KPN moest afstaan, een belangrijke strategische zet kunnen zijn.

VodafoneZiggo heeft het momenteel niet gemakkelijk. De kabelprovider kampte de afgelopen jaren met een geleidelijk klantenverlies door toenemende concurrentie van glasvezelnetwerken en streamingdiensten. Eerder dit jaar werd VodafoneZiggo zelfs ingehaald door KPN als grootste internetaanbieder van Nederland, een positie die Ziggo lange tijd stevig in handen had.

Strategische interesse in glasvezelnetwerken

Liberty Global-CEO Mike Fries sprak in Londen over gesprekken die zijn gevoerd over mogelijke overnames van twee kleinere netwerken in Nederland. “We hebben veel gesprekken gevoerd [..] maar tot op heden zonder resultaat.”, aldus Fries. Toch verwacht de topman dat overnames weer ter sprake kunnen komen: “Ze zijn eigendom van private equity en kunnen zomaar weer interessante kansen voor ons zijn.”

Hoewel Fries geen specifieke namen noemde, kunnen zijn uitspraken alleen slaan op Delta Fiber en Open Dutch Fiber. Deze twee netwerken zijn inderdaad in handen van investeringsmaatschappijen. Open Dutch Fiber (ODF) levert onder meer de infrastructuur voor diensten van Odido en Freedom Internet en had als ambitie om eind 2025 ruim 2 miljoen huishoudens aangesloten te hebben.

Concurrentieslag op de Nederlandse markt

De mogelijke interesse in overname van een glasvezelnetwerk komt op een moment dat de concurrentie in de Nederlandse telecommarkt verhevigt. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeerde vorig jaar dat de markt voor snel internet via glasvezelnetwerken momenteel voldoende concurrerend is. Deze concurrentie komt in grote mate door de snelle uitrol van glasvezelnetwerken en de komst van onafhankelijke spelers.

In het recente jaarverslag van VodafoneZiggo was het klantenverlies wederom zichtbaar. Zo verloor het bedrijf in het vierde kwartaal van 2024 nog 36.000 internetklanten in de consumentenmarkt door wat het zelf omschrijft als “hevige concurrentie en agressieve prijs- en productpromoties”. Dit verlies werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van 5.800 zakelijke internetklanten. Ziggo probeert zich meer te onderscheiden richting zakelijke internetklanten, onder meer met een uitgebreidere klantenservice met technische ondersteuning.

Moeizame weg naar overname

Een eventuele overname zal niet zonder hindernissen zijn. Bij een succesvolle deal zou VodafoneZiggo via glasvezel toegang krijgen tot tussen één en twee miljoen huishoudens. Dit zou een aanzienlijke versterking betekenen van de positie van VodafoneZiggo in de glasvezelmarkt.

Echter, voor zo’n overname is eerst goedkeuring nodig van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt. De ACM is waakzaam als het gaat om overnames in de telecomsector. Dit bleek nog recentelijk toen de toezichthouder aankondigde een vervolgonderzoek te starten naar overnameplannen van KPN’s joint-venture Glaspoort om delen van het glasvezelnetwerk van Delta Fiber over te nemen.

De ACM vreesde dat deze overname zou leiden tot een afname van concurrentie op de markt voor vaste telecomnetwerken. Een soortgelijk onderzoek ligt waarschijnlijk ook in het verschiet als Liberty Global daadwerkelijk stappen zet richting een overname.

Sport als concurrentievoordeel

Naast de mogelijke glasvezelovernames sprak Fries ook over het belang van sportrechten voor VodafoneZiggo. “In Nederland is content onze kracht. Ziggo Sports heeft nu de UEFA-rechten, we hadden vroeger de Formule 1-rechten. Het is een enorm sterk merk.”

Hoewel Ziggo de F1-uitzendrechten aan Viaplay verloor, heeft het bedrijf de komende drie jaar wel de uitzendrechten voor UEFA-competities als de Champions League, Europa League en Conference League in handen. Uit het jaarverslag van VodafoneZiggo blijkt dat Ziggo Sport met zijn exclusieve UEFA-voetbal aanbod positief bijdraagt aan de omzet en een belangrijk onderscheidend element blijft voor het telecombedrijf.

Of en wanneer Liberty Global daadwerkelijk een bod zal uitbrengen op een van de Nederlandse glasvezelnetwerken is nog afwachten. De telecommarkt in Nederland blijft hoe dan ook in beweging, met verschillende spelers die hun posities proberen te versterken in de voortdurende strijd om de Nederlandse internetklant.