Nederlandse online bestedingen stijgen naar €36 miljard in 2024, Chinese webshops winnen terrein

Nederlandse online bestedingen stijgen naar €36 miljard in 2024, Chinese webshops winnen terrein

Nederlandse consumenten hebben in 2024 een recordbedrag van €36 miljard online uitgegeven, een stijging van 5% ten opzichte van 2023. Opvallend is de sterke groei van aankopen bij Chinese webshops, die inmiddels 12% van alle online bestedingen vertegenwoordigen.

Hoewel de totale online bestedingen toenemen, daalt het aantal online aankopen licht met 1% naar 345 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland uitgevoerd door NielsenIQ GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders.

Diensten leiden de groei, producten herstellen

De online uitgaven aan diensten zijn in 2024 met 10% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral verzekeringen vallen op met een groei van 20% in online bestedingen en 16% in het aantal aankopen. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org, verklaart: “We zien een groei in het aantal afgesloten schadeverzekeringen, zoals fietsverzekeringen, die vaak direct in de fietsenwinkel worden geregeld. Daarnaast hebben veel consumenten afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering.”

Na twee jaar van daling laten de online bestedingen aan producten weer een stijging zien van 2%. Vooral in de telecomsector is een groei van 12% zichtbaar, voornamelijk door hogere uitgaven per aankoop aan bijvoorbeeld smartphones. Het aantal online aankopen van producten is echter met 3% gedaald.

Chinese webshops domineren buitenlandse aankopen

Een opvallende trend is de sterke groei van aankopen bij buitenlandse webshops. In 2024 heeft 55% van de Nederlandse consumenten minstens één keer een aankoop gedaan bij een buitenlandse webshop, tegenover 97% die bij Nederlandse webshops kocht.

Van de totale €36 miljard aan online bestedingen gaat €4,4 miljard (12%) naar buitenlandse webshops, een stijging van 12% ten opzichte van 2023. Dit komt overeen met 41 miljoen aankopen, eveneens 12% van het totaal.

Chinese webshops zijn nu de populairste bestemming voor Nederlandse buitenlandse shoppers. In 2024 is 28% van alle buitenlandse aankopen gedaan in China, een forse stijging ten opzichte van 21% in 2023 en 18% in 2022. In totaal zijn er 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops, goed voor €434 miljoen.

“Nederlandse consumenten vinden steeds vaker hun weg naar buitenlandse platforms. Vooral Kleding, DIY/Garden en Schoenen & Personal Lifestyle uit China laten een sterke groei zien,” aldus Ten Ham. Deze trend sluit aan bij recente ontwikkelingen waarbij Chinese webwinkels als Temu en Shein een dominante positie innemen in de Nederlandse e-commerce.

Toekomstverwachtingen

Volgens de Thuiswinkel Toekomst Monitor verwachten consumenten dat het aandeel online bestedingen de komende jaren zal toenemen van de huidige 31% naar 38%. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan minstens evenveel of zelfs meer bij Chinese webshops te willen bestellen.

Deze groei past in een bredere trend van toenemende e-commerce wereldwijd. Adviesbureau Deloitte voorspelde eerder dit jaar een groei van zeven tot negen procent voor online verkopen tijdens de feestdagenperiode, wat wijst op een blijvende verschuiving naar digitaal winkelen.

Tegelijkertijd brengt deze groei ook risico’s met zich mee. Uit recent onderzoek blijkt dat bijna een derde van de Nederlandse online shoppers ooit slachtoffer is geweest van e-commercefraude, met een geschatte totale fraudewaarde van €350 miljoen per jaar. Frauduleuze incidenten komen vaker voor bij aankopen op buitenlandse websites dan op binnenlandse platforms.