OpenAI heeft de ingebouwde zoekmachine van ChatGPT geüpgraded met nieuwe functies, waardoor gebruikers sneller relevante informatie kunnen vinden. Deze verbeteringen zijn vandaag aangekondigd als onderdeel van een reeks productupdates die het bedrijf 12 dagen geleden lanceerde. Eerder onthulde OpenAI al de Sora-videogenerator en een premium ChatGPT-abonnement.
Zoekmachine
De zoekmachine van ChatGPT begon oorspronkelijk als een aparte dienst, genaamd SearchGPT, die in juli werd gelanceerd. Destijds beschreef OpenAI het als een “tijdelijke prototype” dat vooral was bedoeld om feedback te verzamelen. De dienst werd enkele weken later stopgezet, waarna het in de huidige vorm werd geïntegreerd in ChatGPT.
Tot nu toe was de zoekmachine alleen beschikbaar voor betalende gebruikers. Met de nieuwste update wordt deze nu ook toegankelijk gemaakt voor gratis gebruikers. OpenAI heeft bovendien snelheidsverbeteringen doorgevoerd en een nieuwe instelling toegevoegd waarmee gebruikers de zoekmachine als standaard in hun browser kunnen instellen.
Grote taalmodellen
De zoekmachine wordt aangedreven door de grote taalmodellen van OpenAI. In plaats van een lijst met webpagina’s geeft de tool natuurlijke taalantwoorden die tot enkele alinea’s lang kunnen zijn. Daarnaast wordt het antwoordformaat nu aangepast op basis van het type zoekopdracht.
Bij zoekopdrachten naar evenementen in een specifieke regio toont ChatGPT een lijst met beschrijvingen, miniaturen en directe links naar relevante pagina’s. Voor restaurants geeft de zoekmachine gedetailleerde informatie, zoals openingstijden, routes, recensies en andere details. Bij populaire websites, zoals Booking.com, verschijnt er een directe link boven het gegenereerde antwoord. Bovendien kunnen video’s nu direct in de ChatGPT-interface worden afgespeeld. ChatGPT stuurt zoekopdrachten automatisch door naar de zoekmachine wanneer het herkent dat de gebruiker webinformatie zoekt. Een nieuwe instelling maakt het mogelijk om dit gedrag standaard in te schakelen.
Zakelijke versie
OpenAI overweegt mogelijk om de zoekmachine in de toekomst te monetizen met een zakelijke versie via een API. Hiermee kunnen bedrijven, zoals online retailers, AI-zoekmachines integreren in hun websites om klanten sneller te helpen specifieke producten te vinden. Venture-gedreven concurrenten, zoals Cohere Inc., bieden vergelijkbare diensten aan.