Solliciteren bij AI-assistent Kiki, dankzij OpenAI’s omstreden voicechat-functie

Solliciteren bij AI-assistent Kiki, dankzij OpenAI’s omstreden voicechat-functie

Energiebedrijf Zonneplan heeft als eerste in Nederland AI-assistent (‘Kiki’) ontwikkeld die menselijke (sollicitatie)gesprekken kan voeren. Dit, terwijl blijkt dat spraak-API’s voor securityproblemen kunnen zorgen.

Laten we eerst kijken naar de case bij Zonneplan. Hun nieuwe voice-assistent, Kiki, maakt gebruik van OpenAI’s spraak-API, die drie weken geleden werd gelanceerd. Deze API combineert geavanceerde natuurlijke taalverwerking (NLP) met automatische spraakherkenning (ASR). 

Hierdoor kan Kiki niet alleen woorden herkennen, maar ze begrijpt ook de context en intentie van gesprekken. “In tegenstelling tot veel AI-toepassingen die zich beperken tot keuzemenu’s, kan je met Kiki, zoals de bot heet, een écht gesprek voeren,” aldus Dennis Stolmeijer, Head of Development bij Zonneplan.

Optimaliseren

Kiki is nu beschikbaar voor vragen rondom een specifieke vacature en Zonneplan daagt AI-developers uit om de assistent verder te verbeteren. Geïnteresseerden in de vacature voor Senior AI Developer kunnen de bot bellen om haar zelf te testen en hun kennis inzetten om haar te optimaliseren. “We verwachten dat Kiki in de toekomst niet alleen HR-gerelateerde vragen kan beantwoorden, maar ook ondersteuning kan bieden in klantenservice en werkvoorbereiding,” vertelt Timo Verbeek, AI-specialist bij Zonneplan.

Spraak-API niet zonder gevaar

Nog onlangs schreven we over de gevaren die samenhangen met de inzet van de spraak-API van OpenAI. Het gebruik van overtuigende, gesimuleerde stemmen door AI-modellen kan leiden tot misbruik. Dit was ook de reden dat OpenAI in juni de geavanceerde stemmodus in ChatGPT tijdelijk opschortte. Dit na kritiek op een demo die zonder toestemming de stem van de bekende actrice Scarlett Johansson nabootste. 

Jaarlijks zijn naar schatting 17,6 miljoen Amerikanen slachtoffer van telefoonscams. Dit resulteert in een schade van ongeveer 40 miljard dollar. AI-modellen met spraakfunctionaliteit kunnen dit soort scams automatiseren.

Aandacht voor veiligheid

OpenAI benadrukt dat het AI-veiligheid serieus neemt. De Realtime API bevat meerdere lagen van beveiliging om misbruik te voorkomen, zoals automatische monitoring en menselijke beoordeling. Toch blijft misbruik mogelijk, en experts pleiten voor verdere maatregelen op technologisch en beleidsniveau om de groeiende dreiging van geautomatiseerde scams in te dammen.

Kiki als aanvulling

Zonneplan benadrukt dat AI bij Zonneplan een aanvulling is op menselijke medewerkers, niet een vervanging. “Door repetitieve taken te automatiseren, kunnen onze medewerkers zich richten op werk waar ze echt een verschil kunnen maken. Tools zoals SpeechBuddy transcriberen bijvoorbeeld automatisch vergaderingen en klantgesprekken en stellen samenvattingen en actiepunten op, zodat er meer tijd overblijft voor inhoudelijke werkzaamheden.”