Google zet het plan om te stoppen met third-party cookies op Chrome in de ijskast. Het bedrijf meldt dat het deze cookies in stand te houdt voor degenen die ze niet uitschakelen.
Om de privacy van gebruikers te verbeteren en tegelijkertijd de effectiviteit van advertenties te behouden, lanceert Google een nieuwe oplossing. Dit zou een eenmalige ‘prompt’ zijn, waarmee gebruikers voorkeuren kunnen instellen die van toepassing zijn op alle Google-browse-ervaringen.
“Wij stellen een bijgewerkte aanpak voor die de keuzevrijheid van de gebruiker verhoogt,” schrijft Anthony Chavez, vice-president van Privacy Sandbox, in een blogpost. “In plaats van third-party cookies af te schaffen, introduceren we een nieuwe ervaring in Chrome die mensen in staat stelt een geïnformeerde keuze te maken die geldt voor hun webbrowse-ervaring, en ze kunnen die keuze op elk moment aanpassen.”
Privacy van gebruikers
Third-party cookies, kleine databestanden die de activiteit van individuele gebruikers op internet volgen worden al lang gebruikt om informatie te verzamelen. En om zeer gerichte advertenties weer te geven. Ze zijn geblokkeerd in browsers zoals Mozilla Firefox en Safari om de privacy van gebruikers te verbeteren.
Google, dat meer dan 90% van de zoekmarkt beheerst, reageerde weinig doortastend in dit dossier. Terwijl het probeert de privacy van gebruikers in balans te brengen met de eisen van adverteerders. In januari 2020 beloofde Chrome de technologie binnen twee jaar af te schaffen.
Deadline verschoven
Toen echter duidelijk werd dat de advertentie-industrie niet voorbereid was op de verandering, verlegde Google zijn tijdlijn. Sindsdien verschoof het bedrijf de deadline nog twee keer verschoven. Dit vanwege zorgen van toezichthouders over de Privacy Sandbox van Google, het pakket van voorgestelde alternatieven voor cookies
De beslissing om een nieuwe gebruikerservaring te introduceren volgt op feedback uit de markt. “Onder meer autoriteiten als Britse Competition and Markets Authority (CMA) en Information Commissioner’s Office (ICO) reageerden. En dat geldt ook voor uitgevers en webontwikkelaars. Dit naast maatschappelijke organisaties en deelnemers uit de advertentie-industrie,” meldt Chavez in zijn post
Gesprekken met toezichthouders
Autoriteiten zorgden vooral voor hoofdbrekens bij Google. In januari uitte de Britse mededingingsautoriteit, de CMA, 39 unieke zorgen over de Privacy Sandbox van Google. Buiten mededingingszorgen toonde recent onderzoek ook aan, dat de voorwaarden van de Privacy Sandbox van Google mogelijk in strijd zijn met privacywetten.
Google zegt dat het zal blijven samenwerken met de CMA en andere regelgevende instanties. Dit om zijn Privacy Sandbox-aanbod te verfijnen. “We bespreken dit nieuwe pad met toezichthouders. En we gaan in gesprek met de industrie terwijl we dit uitrollen,” schreef Chavez.
Impact op de sector
Chavez zegt dat Google de Privacy Sandbox API’s zal blijven ontwikkelen. En daarnaast ook nieuwe privacymaatregelen introduceert. Het bedrijf is bijvoorbeeld van plan IP-adresvervaging aan te bieden in de incognitomodus van Chrome. “We verwachten dat de algehele prestaties met gebruik van Privacy Sandbox API’s in de loop van de tijd zullen verbeteren naarmate de industrie adoptie toeneemt,” schreef Chavez. “Tegelijkertijd erkennen we dat deze overgang aanzienlijk werk vereist van veel deelnemers. Het zal impact hebben op uitgevers, adverteerders en iedereen die betrokken is bij online adverteren.”