3min Ondernemen

Webwinkels boeken 6,9 procent meer omzet in februari 2025

Webwinkels boeken 6,9 procent meer omzet in februari 2025

De onlineomzet in Nederland steeg in februari 2025 met 3,8 procent ten opzichte van februari 2024. Met name webwinkels presteerden sterk met een omzetstijging van 6,9 procent, terwijl multichannelers juist 1,4 procent minder omzet realiseerden. De totale detailhandel zag een omzetgroei van 1,6 procent, hoewel het verkoopvolume met 0,9 procent afnam, zo blijkt uit recente CBS-cijfers.

De digitale verkoopkanalen blijven een aanzienlijke groei doormaken in 2025. Waar pure webwinkels in februari een forse omzetgroei van 6,9 procent noteerden, hadden fysieke winkels met een online nevenactiviteit het juist moeilijker met een omzetdaling van 1,4 procent.

Sterke en zwakke sectoren

De online verkoopresultaten verschilden sterk per sector. Voor voedingsmiddelen, drogisterijartikelen, consumentenelektronica en overige non-foodproducten rapporteerde het CBS een hogere onlineomzet dan in februari vorig jaar. Kledingwinkels presteerden daarentegen minder goed online, met lagere omzetcijfers dan in dezelfde periode van 2024.

Deze ontwikkeling past in een trend die al langer zichtbaar is. In het vierde kwartaal van 2024 noteerde de online detailhandel nog een groei van 6,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Pure webwinkels presteerden toen met een plus van ruim negen procent ook al aanzienlijk beter dan multichannelers, die slechts 2,3 procent groei realiseerden.

Totale detailhandel groeit ondanks dalend volume

Voor de totale detailhandel meldt het CBS een omzetstijging van 1,6 procent in februari, ondanks een volumedaling van 0,9 procent. Dit wijst op hogere prijzen in de winkels. De non-foodsector (inclusief detailhandel) groeide met 1,7 procent en de foodsector met 1,5 procent.

Bij de fysieke winkels waren er grote verschillen tussen branches. Zo realiseerden drogisterijen en winkels in recreatieartikelen een groei ten opzichte van februari vorig jaar. Daarentegen hadden doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels, schoenen- en lederwaren, meubel- en woninginrichtingszaken en winkels in consumentenelektronica te maken met een omzetdaling.

Langetermijntrends in e-commerce

De februaricijfers passen in een bredere trend van groeiende online verkopen in Nederland. In september 2023 voorspelde ING Research al een online omzetgroei van 8 procent voor heel 2024, terwijl de totale detailhandel slechts 2 procent zou toenemen. Na een afvlakking na de coronapandemie lijkt e-commerce nu een stabiele groeikoers te hebben gevonden.

Opvallend is dat de groei van webwinkels aanmerkelijk sterker blijft dan die van multichannelers. Dit suggereert dat gespecialiseerde online spelers beter kunnen inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren dan traditionele retailers met een online nevenactiviteit.

De trend van toenemende online verkopen zet zich dus ook in 2025 voort, al zijn de groeicijfers wat bescheidener dan de piek van 10,5 procent die in november 2024 werd gemeten.