Succes Amazon Buy with Prime valt tegen

Succes Amazon Buy with Prime valt tegen

Bijna anderhalf jaar sinds Amazon Buy with Prime lanceerde, zien gebruikers gemengde resultaten, aldus verkopers die met Business Insider spraken.

Dat komt overeen met interne Amazon-e-mails van vorig jaar waarin werd gesproken over de ‘ontevredenheid’ over de verkoop per eenheid die ‘met een ruime marge’ buiten de doelstelling lag. Toch blijven de leidinggevenden bij het initiatief en hebben ze vertrouwen in de langetermijnvooruitzichten, schrijft de website.

“De oorspronkelijke adoptie vanuit consumentenoogpunt verloopt traag”, zegt Craig Leslie, die koffiebonen verkoopt via The Bean Coffee Company. Kopen met Prime is goed voor ongeveer 3% tot 5% van zijn omzet, hoewel hij verwacht dat dit uiteindelijk zal groeien naarmate meer klanten vertrouwd raken met de tool.

Leslie is een van de vele online verkopers die met Business Insider over deze service hebben gesproken. Terwijl sommigen veelbelovende eerste resultaten hebben gezien, zeiden anderen dat ze niet de stijging van de conversiepercentages hadden gezien waar ze op hoopten. Anderen maakten zich zorgen over de toenemende wrijving onder klanten en de extra kosten die hun winstmarges zouden aantasten.

Een ‘defensieve zet’

Amazon heeft Kopen met Prime in januari 2023 beschikbaar gemaakt voor alle verkopers. Het is bedoeld om Prime-voordelen, zoals snelle verzending, gratis levering en klantrecensies, naar websites buiten Amazon.com te brengen. Door de Buy with Prime-betaaltool toe te voegen, kunnen verkopers producten die in aanmerking komen voor Prime op hun eigen websites rechtstreeks aan klanten verkopen. Shoppers kunnen afrekenen met behulp van de betalings- en verzendinformatie die is opgeslagen in hun Amazon-accounts.

De lancering was deels ingegeven door de explosieve groei van Shopify. Amazon-leiders maakten zich zorgen over de opkomst van Shopify, waardoor het een van de populairste platforms voor online verkopers was geworden. Kopen met Prime was een ‘defensieve’ zet tegen de nieuwe rivaal van Amazon die zijn grondgebied binnendrong.

Nieuwe groeimogelijkheden

Steeds meer merken kiezen ervoor om via hun eigen websites te verkopen. Nu de online retailactiviteiten van Amazon rond de eencijferige groeicijfers schommelen, zou Buy with Prime Amazon kunnen helpen een breder publiek te bereiken en nieuwe groeimogelijkheden te vinden.

Gemiste doelen

Interne e-mails van vorig jaar wijzen echter op een trage start. In juli schreef Peter Larsen, de vice-president die verantwoordelijk is voor Buy with Prime, aan zijn team over zijn “ontevredenheid” over het feit dat de verkoop per eenheid “met een ruime marge” buiten de doelstelling lag. Van de 38 grote handelaren die destijds Buy with Prime hadden gelanceerd, waren er slechts vijf “over het algemeen opgevoerd” in adoptie, voegde hij eraan toe.