HealthNet Connect geeft telemedicine vorm

Mirjam Hulsebos portret

In ons land wordt al jaren gesproken over telemedicine, maar de praktijktoepassingen zijn op de vingers van één hand te tellen. Elders in dit nummer kunt u in dit kader lezen over Radboudumc. In Amerika, waar veel mensen langer moeten reizen naar hun arts, is het aantal aanbieders en de diversiteit in toepassingen groter. ICT/Magazine polste een van die aanbieders: HealthNet Connect.

De ontwikkelingen op het gebied van wearables gaan snel. De medische wereld kijkt met grote interesse naar de nieuwe stroom aan data die mogelijk op ze af gaat komen als mensen massaal slimme horloges, stappentellers en wat dies meer zij gaan dragen. Ze zien enerzijds de kansen, maar tegelijkertijd zijn er twee belangrijke drempels. Artsen beschikken nu vaak al over zoveel data over hun patiënten dat ze nauwelijks in staat zijn alles in ogenschouw te nemen. Wat als daar nog weer nieuwe bronnen aan worden toegevoegd? En ten tweede: integratie van data die patiënten zelf genereren is alleen zinvol als er controle is op de kwaliteit van data. De instrumenten moeten geijkt zijn en dat is niet altijd het geval met de vele consumentenapparatuur die er te koop is, of het nu gaat om slimme weegschalen, bloeddrukmeters of hartslagmeters.

 

Medisch dashboard

HealthNet Connect houdt zich bezig met deze twee kernvragen. Hun oplossing: ze houden zelf de hele cirkel in de hand, van de devices waarmee patiënten hun eigen metingen kunnen doen tot en met de algoritmen die berekenen bij welke patiënten veranderingen optreden die kunnen duiden op een complicatie of verslechtering van de situatie. “We hebben een dashboard gemaakt,” vertelt Phil Patterson, Executive bij HealthNet Connect. “waarbij patiënten een groen, oranje of rood bolletje krijgen, precies zoals it-beheerders gewend zijn van hun monitoringapparatuur. Bij de groene patiënten is niets veranderd of hun situatie is misschien wel verbeterd. Deze informatie heeft de arts dus pas nodig als hij een consult heeft met die patiënt. Daarom laten we dat niet allemaal zien in het dashboard. Van de oranje patiënten krijgt de arts ’s ochtends, zodra zijn werkdag begint, een alert. Bij hen is er een verandering in de situatie waar naar gekeken moet worden, maar het is niet acuut. Bij de rode patiënten gaat real-time een alarm, want bij hen is er sprake van een verandering die gevaarlijk kan zijn voor hun gezondheid.”

HealthNet Connect

De grote meerwaarde van deze oplossing ligt in de slimme algoritmen die HealthNet Connect ontwikkelt. “Wij zorgen ervoor dat thuismonitoring niet weer een extra databron is. We maken het juist makkelijker doordat we verschillende databronnen integreren. Dat zorgt voor een kwaliteitsverbetering, want juist een combinatie van factoren wijst vaak op mogelijke complicaties.”

Het integreren van alle verschillende bronnen is geen sinecure. Daarvoor heeft HealthNet Connect een partnership met Dell Healthcare & Life Sciences. Patterson: “Zij zorgen voor de technische integratie van de apparatuur en voor de onderliggende cloud-dienst. Wij ontwikkelen op basis van onze medische kennis de algoritmen die bepalen wanneer een patiënt oranje of rood wordt.”

 

Meer contact

HealthNet Connect levert de oplossing op twee verschillende manieren: patiënten doen zelf thuis hun metingen. Of er is een wijkverpleegkundige, huisarts of andere zorgregisseur die de metingen verricht en contact houdt met de medisch specialisten in het ziekenhuis. Bij de meer complexe metingen, zoals een ECG of echo, is zo’n tussenpersoon noodzakelijk. Het kernproduct heet VideoDoc. Dit is een videoconferencing-oplossing die contact maakt met de devices en de gemeten waardes communiceert aan een beveiligde server. Bovendien stelt de VideoDoc de patiënt of wijkverpleegkundige in staat via video te communiceren met de arts. “Het mooie is dat de arts met meerdere patiënten tegelijk kan praten,” vertelt Patterson, “bijvoorbeeld mensen die zich in min of meer dezelfde situatie bevinden. Hij kan via de VideoDoc documenten of video’s delen en patiënten kunnen onderling ervaringen uitwisselen. Op die manier verhoog je de betrokkenheid van patiënten, waardoor ze trouwer blijven aan hun therapie.”

 

Beschouw hele keten

Voor zorgverleners en technologiepartijen die telemedicine willen gaan toepassen heeft hij één advies: “De grote uitdaging is integratie van de vele verschillende diensten die er al zijn. Probeer geen wiel uit te vinden dat al bestaat, maar ga partnerships aan met partijen die goed zijn in onderdelen van de keten. Bedenk goed wat jouw rol is in de keten en hoe die zich verhoudt tot die van andere partijen. Geen enkele patiënt zit immers te wachten op vijf portalen van vijf verschillende zorgverleners. Beschouw dus de hele zorgketen, bedenk hoe telemedicine in die keten waarde kan toevoegen en buig je dan pas over de techniek.”

Gerelateerde berichten...